Ressenya bibliogràfica: Recursos educatius oberts en comunitats virtuals docents.

 

Recursos educatius oberts en comunitats virtuals docents.

Recio Mayorga, Joaquín; Gutiérrez-Esteban, Prudencia y Suárez-Guerrero, Cristóbal. (2021). Recursos educativos abiertos en comunidades virtuales docentes. Apertura13(1), pp. 101-117. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1921 
 

Hui en dia els recursos educatius oberts estan presents en la majoria de docents de les escoles actuals. Es tracten de materials i recursos als que poden accedir els docents lliurament, es a dir, de forma gratuïta. 
En aquest article ens parlen d'una investigació que realitzaren analitzant l'ús d'aquests recursos en obert i les comunitats virtuals de docents que es creen al voltant d'aquests recursos. 
A més han  examinat i estudiat el significat d'aquests REO i l'ús reial que se li dona en l'educació i la pontencialitat que tenen aquests. 

Es pot parlar de la dificultat dels docents per a definir el concepte de REA que genera ambigüitat en els termes. Els tipus més comuns de REA són vídeo, aplicacions interactives, Presentacions en línia, infografies, exemples Blocs d'aprenentatge i activitats a l'aula. Aquests recursos són portats a l'aula en les pràctiques educatives quotidianes. Els docents comparteixen i difonen els REA en la comunitat en la qual participen, especialment en blogs i llocs web educatius, la qual cosa deixa l'ús de les xarxes socials per a l'àmbit personal. Totes auqestes relacions entre docents i de compartir recursos i material van donar lloc a les comunitats virtuals de docents, CVD. 

L'ús de recursos, com ara quedar-s'hi amb els CVD no és només un exercici tècnic, sinó una pràctica professional i social, un canvi de la manera de pensar, sentir i utilitzar la tecnologia. Això marca un canvi en la cultura educativa, cap a una cultura que reconeix un camí de treball obert i maneres de participar més enllà de la formació estàndard.

Les contribucions i la retroalimentació ha Fet que aquests espais estiguin acompanyats d'Activitats relacionades amb els temes del Curs on es distribueixen REA amb llibres de text, unitat didàctica per a la integració en programa i lliçons de mostra per al desenvolupament de classe.

En l'article analitzen que per experiència prèvia en CV, els docents es refereixen a experiències comunitàries relacionades amb interessos i aficions personals amb una personalitat no professional o institucionalitzada. En aquest sentit, creuen que per als estudiants la seva experiència prèvia en la comunitat no és tan àmplia com per a les xarxes socials (especialment les aplicacions de missatgeria instantània). Per això, és important ressaltar la diferència entre pertànyer a un currículum i convertir-se en node d'una xarxa social i la necessitat d'estudiar amb finalitats de formació docent.

Finalment, l'ús educatiu dels REA i la participació dels docents en la comunitat virtual. Obren fronteres, usos i costums per a una educació oberta i flexible. El seu objectiu és aprofitar la digitalització per a crear nous entorns d'aprenentatge oberts i col·laboratius i escenaris educatius que són importants per a la vida diària i professional dels docents.


Comentarios

Entradas populares de este blog

Charla TED

"Internet i entorns personals d'aprenentatge"