"Internet i entorns personals d'aprenentatge"

 PLE: Entorns personals d'aprenentatge.

Els entorns personals d'aprenentatge tenen dues perspectives amb les quals afronten totes aquelles iniciatives i activitats que promou aquest moviment. Les dues perspectives són:

-Perspectiva tecnològica: conjunt d'aplicacions o serveis basats en la web, agrupats en un o diversos subsistemes, que cada individu utilitza per dirigir el seu aprenentatge.

-Perspectiva pedagògica: manera d'aprendre fent ús de les noves tecnologies (processos, estratègies, competències)

Característiques:

Els entorns personals d'aprenentatge es basen en diferents característiques que fan que es desenvolupen cadascun d'una manera segons com actuen. Les característiques són les següents:
  • Personalització
  • Flexibilitat
  • Aprenentatge entre iguals
  • Aprenentatge permanent
  • Arquitectura descentralitzada
  • Espai obert

Components d’un PLE:

Dins dels entorns personals d'aprenentatge, veiem que hi ha diferents components que marquen la forma d'actuar o quins són els principals aspectes que influeixen a l'hora de realitzar determinats aprenentatges. Com a components podem trobar:
  • Buscar informació.
  • Compartir informació.
  • Relacionar-se.
  • Crear.
  • Organitzar
Si aconseguim que aquests components funcionen i cooperen, podem tindre un PLE més avançat on els que el porten a terme siguin capaços d'accedir i llegir informació, reflexionar fent i compartir o reflexionar en comunitat. Si aquestes tres coses les podem realitzar amb facilitat podem dir que ens trobem en un entorn personal d'aprenentatge que funciona perfectament. 

Bases pedagògiques:

  • Constructivisme: Els entorns d’aprenentatge constructivistes es basen en:  
    • L'aprenentatge actiu .
    • L'aprenentatge autèntic .
    • Múltiples perspectives .
    • Aprenentatge col.laboratiu.
  • Teoria complexitat: 


  • Comunitats de pràctica: es tracta d'un espai d'interacció entre un grup de persones amb els mateixos interessos.. Condicions per a dur a terme:
    • El compromís mutu.
    • Una empresa conjunta.
    • Un repertori compartit.
  • Construccionisme: aquesta base pedagògica defensa que hi ha que realiyzar el procés d'aprenentatge des de l 'acció. Es basa en:
    • Objectes per a pensar. 
    • Entitats públiques.
    • Micromons.
  • Connectivisme: teoria de l'aprenentatge per a l'era digital. Característiques:
    • L'aprenentatge i el coneixement està en la diversitat d'opinions 
    • L'aprenentatge és el procés de connectar nodes o fonts d'informació. 
    • El coneixement pot residir en dispositius no humans .
    • La capacitat d'augmentar el coneixement és més important que el que ja se sap.
    • L'alimentació i manteniment de les connexions és necessària per a facilitar l'aprenentatge continu .

Comentarios

Entradas populares de este blog

Ressenya bibliogràfica: Recursos educatius oberts en comunitats virtuals docents.

Charla TED